A pessimist sees a difficulty in every opportunity An optimist sees opportunity in every difficulty

Wednesday, November 5

Cross Cultural 3

Assalamualaikum and hai semua

Jam 5.50 pagi, saya mcm biasa keluar rumah nk p keje. So jalan la nk p bus stop, nak amik bus jam 6.00. Tiba2 tengah jalan, ada sorg makcik jerman ni tegur. Makcik tu cakap ofkos dalam bahasa jerman la kan, tapi saya translate siap2 dalam malay. Jangan ingat makcik tu boleh ckp melayu pulok. Haha. Bahasa Melayu dulu ja pernah jadi lingua franca. Sekarang tidak lagi ya anak2.

Makcik : Awak nak pegi bus stop ek?
Saya : Haah nk p bus stop
Makcik : Saya selalu nampak awak jln ke atas tu nak amik bus. Jalan ke bawah ni pon ada juga bus stop. Kalo jumpa awak memang saya nk bgtaw awak.
Saya : Asoo yeke. Saya xtaw.

Saya selama ni jalan xpernah perasan duk selalu berselisih dengan makcik ni rupanya. Saya pon ikot la makcik tu jalan ke bus stop.

Makcik : Saya tinggal tengah2 antara 2 bus stop. Saya rasa senang lagi kalo jalan turun bukit dari naik bukit kan.
Saya : Haah turun bukit lagi senang. Busstop ni lagi dekat rupanya. Terima kasih terima kasih. Xtahu.
Makcik : Sama2. Lepas ni boleh jln ke sini je la kan amik bus.

Alhamdulillah hari rabu yg berkat jumpa dengan seorang mkcik yg baik hati dan care dengan org lain. I should be like her. Care for others even for strangers.

Lets change the situation. 5.50 pg di Malaysia ada org kata kat kita ada lg satu bus stop lain. Jom ikot dia, dia tunjuk kan. Rasa mcm mungkin akan pikir 2 3 kali. Boleh percaya ke ni. Selamat ke ni. Orang ni baik ke. Subhanallah. Its my home. I should feel the safest at home. But I just can't.

Org kata jangan bersangka buruk. Kene selalu bersangka baik. Tapi bersangka buruk juga yg boleh selamat kan diri sendiri. Kalo ada kereta rosak tepi jalan berapa ramai akan berhenti tolong, berapa ramai yg rasa mcm ini satu trick untuk rompak dan sebagainya.

p/s: Time kat airport nk balik Jerman abah kata dia lega gila saya nk balik jerman. Sebab time kat Malaysia saya duk keluar sana sini xkira siang malam. Buat Malaysia mcm jerman. Xselamat rupanya. Abah duk risau selalu. Abah kata kat jerman nnti nak jalan sampai mlm pon jalan la haha

Abah pon lagi percaya negara org dari negara sendiri. We just cant help thinking that way because that is the real fact.

Semoga Malaysia lebih aman. Semoga makin berkurang org2 jahat. Semoga semua diberi petunjuk insyaAllah.

" Bismillahillazi la yadhuru ma'as mihi syaiun fil ardhi wala fissamai wahualaliyul azim"

No comments :

Post a Comment