A pessimist sees a difficulty in every opportunity An optimist sees opportunity in every difficulty

Monday, June 23

Pengorbanan

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Hari ni kami tengok Documentary pasal ikan Salmon. Sangat lah menarik sekali. Xpernah tahu kisah yang menarik sangat ni. So let me share.
Salmon ni dia dilahirkan di air tawar then membesar di laut, then dia akan balik kat tempat dia dilahirkan untuk bertelur n lahir anak. Nampak macam senang je. P sungai p laut p sungai but sangat lah susah untuk diorang hokeyh. Diorang bukan boleh naik kereta train or flight untuk travel. Kene berenang sana sini, melompat sana sini and elak predators lagi. Diorang ni ambil masa sebulan hingga tiga bulan untuk migrate between sea and freshwater.
Salmon ni dia ada sense of smell yang sangat sensitive. Dia guna sense of smell ni untuk travel dari laut ke sungai and sungai ke laut. So dengan x matang nya tiba-tiba kami terpikir

Cik Ayu: Salmon ada hidung ka?
Saya: Ada lah kot
Cik Ayu: Tapi dia ada insang
Saya: Dia bau guna insang kot
Muahaha berbual macam budak darjah satu nun. Then saya google. Yes ikan salmon ada hidung. Hidung dia atas mulut dia ok anak-anak.

So imagine perjalanan dari laut nak ke sungai time nak p bertelur, mak ayah salmon ni kene tentang arus sungai yang kuat gila untuk p bertelur. And Salmon ni akan banyak melompat sebab tebing2 sungai and batu2 kat sungai yang halang laluan diorang. Thats mean diorang akan guna banyak gila energy but but but what happen is start perjalanan diorang mak ayah Salmon ni dia ni akan start xmakan supaya ada space untuk telur plus ada conflict sebab diorang travel dari air masin ke air tawar. Susah nk adjust cara digest makanan. 
So disebabkan xmakan, banyak jugak mak and ayah Salmon yang mati on the way sbb xda energy. And banyak jugak mati sebab tersekat tengah jalan sebab sungai dah kotor, or sungai makin cetek and juga sebab predators.

Cik Ayu: Tudia banyak predator
Saya: Haah bear and termasuk lah manusia yang duk memancing
Cik Ayu: Tudia la Salmon sedap buat sushi
Kami: Hahahaha 


So continue mak ayah yang hidup akan teruskan perjalanan, after penat lelah sampai kat tempat untuk bertelur, mak Salmon pon bertelur and after that mak salmon akan mati sebab dah xda energy lagi dah. Then ayah Salmon akan fertilize and jaga telur-telur tu. Dia akan jaga telur ni sampai dia mati. Ayah Salmon akan mati juga sebab xda energy dah. Tapi mak ngan ayah Salmon ni, diorang mati diorang bukan mati kosong, bila diorang mati, bangkai diorang tu akan provide nutrient untuk anak-anak diorang yang bakal menetas.

So anak-anak Salmon ni akan lahir and duduk kat sungai beberapa bulan after macam matang sikit diorang akan travel balik ke laut and hidup kat laut for few years. Then the same cycle will repeat again. 

Saya: Kenapa lah dia kene bertelur dekat air tawar. Kenapa tak bertelur je kat laut kan senang.
Cik Ayu: Cuba google
Google punya google xjumpa, Then kami conclude sendiri. Mungkin ada kene mengena dengan rate oxygen yang ada kat laut and kat air tawar. Tak pon mungkin dekat laut lagi banyak predator. Banyak ikan-ikan besar yang nak makan diorang.
Cik Ayu: Tudia lah dah kata depa sedap, semua ikan nk makan depa hahaha

Pengorbanan mak ayah Salmon ni sangat lah wow sekali. Ini binatang, how about human being. Kalo tengok kes yang tengah hot kat Malaysia sekarang pasal budak OKU yang dikurung, no one can ever imagine such thing could happen. Even animals love their children, how can human with brain can do such thing. Allah kasi manusia dua benda penting, hati dan akal. Kalau ada dua-duanya alhamdulillah, kalau even ada salah satu pon, perkara macam ni takkan berlaku. What i can conclude is this thing can only happen when human does not have both. No brain and no heart.

So sama-sama kita doakan untuk dia dan mungkin untuk ramai lagi orang lain yang kita xtaw nasib diorang mungkin sama atau lebih teruk dari ini insyaAllah. Semoga dipermudahkan semuanya insyaAllah (^_^)


”Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah- tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu.”
 [31 :14]

No comments :

Post a Comment