A pessimist sees a difficulty in every opportunity An optimist sees opportunity in every difficulty

Monday, May 6

Tak Patut Tak Patut Tak Patut

Asslamualaikum
bismillahirrahmanirrahim
Hari ni saya saja nak share apa benda yang tak patut. Yes everyone already knew what they shouldnt do  but still they did it coz they are not practicing the thing they have learned. I am 22 years old so i have the right to talk about politic.

'But if you only have love for your own race 
Then you only leave space to discriminate 
And to discriminate only generates hate 
And when you hate then you're bound to get irate 
Madness is what you demonstrate 
And that's exactly how anger works and operates 
Man, you got to have love just to set it straight 
Take control of your mind and meditate 
Let your soul gravitate to the love y'all '
-lirik lagu black eyed peace where is the love-

1- tak patut pukul orang
orang asing yang datang mengundi tu tak patut dipukul and ditreat macam binatang. Sangat tak patut. Imagine if u were in their shoes. People giving u money and nationality just to thick on one piece of paper how can u reject it. Some may say no we are not going to do things like that. But think, are they educated person? Are they coming from a rich family? Are they satisfied with their life right know? Did they really go to school when they were young? We dont know. So we who are educated should treat people nicely and show that u are educated and u dont act like a thug. 

2-tak patut takut kalah
Adat lah semua benda ada yang menang ada yang kalah. Tapi dalam politik, yang kalah xsemestinya tak boleh menyumbangkan apa2 untuk negara Malaysia tercinta. Tak perlu la untuk menang, untuk jadi wakil rakyat baru boleh sumbangkan something untuk negara. Semua orang boleh sumbangkan apa2 saja untuk negara. So jangan lah gunakan taktik2 kotor untuk menang. God knows everything and it is only the matter of time before everything is going to be exposed.

3- tak patut gaduh
Kerajaan dan pembangkang tak patut bergaduh. And semua penyokong kerajaan and semua penyokong pembangkang juga xperlu bergaduh. Semua sepatutnya bersatu and sama2 membangun kan Malaysia. Matlutfi once said " kerajaan dan pembangkang sepatutnya saling membimbing, seperti aur dan tebing, berat sama dipikul ringan sama dijinjing, bukan seperti anjing dan kucing " 
kalau lah this thing really happen in real life =)

4-tak patut fitnah
Inilah masalah paling besar sekali. Tolong tolong tolong hentikan. Semua statement2 yang tak baik jangan lah sebarkan sebab kita xtahu apa yang sebenar benar benar nya. Even if u know the truth, kita tak patut memburukkan orang sana sini. Time kita sebarkan fikirlah adakah orang laen boleh dapat something dari cerita kita, orang laen boleh ambik iktibar dan berubah jadi lebih baik ataupon orang laen xambil apa2 iktibar dan terus memburukkan orang laen sana sini. Islam xajar burukkan malukan fitnah orang sana sini. Islam kata yang baik ikut, yang tak baik ajak diorang ke jalan yang baik.

So i hope Malaysia one day will be free. Free from dirty thing, dirty thought, dirty action and everything that makes our land dirty. Congratulations semua yang menang dan kalah. U did a great job. =) Semoga 5 tahun akan datang ini lebih baik dari 5 tahun sebelumnya. Banyak2 kan lah istighfar sebab kita mungkin dah terfitnah, terburukkan orang lain sepanjang musim mengundi ni tanpa kita sedar. Yang baik ambil jadi iktibar, yang buruk jadikan sempadan. Semoga hari ini lenih baik dari semalam =)

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)."
[49:13]

6 comments :